Social media


Tips om je actie onder de aandacht te brengen op Social Media
Ben je actief op Facebook, Instagram en/of Twitter? Perfect! Dit zijn namelijk uitstekende media om jouw fondsenwervende actie onder de aandacht te brengen bij je familie, vrienden en (on)bekenden.

Wat kun je doen?
Laat het verloop van jouw actie zien om betrokkenheid te creëren. Neem dus ook op Social Media een aanloop naar jouw actie. Deze kan je opdelen in meerdere berichten. Denk bijvoorbeeld aan:
   • De (grote) aankondiging, waarin je vertelt wat je gaat doen
   • Hoe mensen jouw actie kunnen steunen
   • Het publiek laten zien hoe jij je voorbereid op de actie
   • De dag van de actie
   • De opbrengst/cheque uitreiking

Hoe kan je dit doen?
Kies de Social Media kanalen waar jij actief op bent of die het beste bij de actie passen. Publiceer het bericht en zorg hierbij dat het bericht dat jij deelt voor iedereen zichtbaar is (zet het op ‘openbaar’). Deel ook jouw Sporten voor Spieren actiepagina, zodat mensen weten hoe ze jou kunnen steunen en kunnen doneren. Vraag ook je vrienden om jouw bericht(en) op Social Media te delen. Vergeet daarnaast niet Spieren voor Spieren te benoemen in de tekst. Dit kan op 2 manieren:
   • @SpierenvoorSpieren te taggen
   • Hashtag #SpierenvoorSpieren te gebruiken

Wees origineel!
Hoe origineler jouw bericht, hoe groter de kans dat deze bij velen zal opvallen! Stel jezelf dus de vraag: hoe trek ik (op een leuke, grappige, opvallende manier) de aandacht van mensen?

Nog een paar tips
   • Gebruik niet alleen tekst, maar voeg ook een foto of video toe. Dit trekt veel sneller de aandacht.
   • Voldoende licht is essentieel voor een goede foto/video.
   • Maak video’s niet te lang. Mensen hebben een korte aandachtsspanne op Social Media. Het blijkt dat video’s       
      tussen 5 tot 10 seconde het beste werken. Daarna haken mensen af en scrollen ze door.
   • Zorg voor de juiste afmetingen van jouw foto’s/video’s (zie https://bit.ly/2LWvdRP).